8/2/07

els dummis

Heu sentit a parlar mai dels dummis?

Anem a veure qui són i la seva història.

Segons consta en arxius, el 31 d’agost de 1869 Mary Ward, es va convertir en la primera víctima registrada d’accident de cotxe. Aquesta va ser expulsada del cotxe, i va morir com a conseqüència de l’accident en una ciutat d’Irlanda. Anys més tard, el 31 de setembre de 1899, Henry Bliss, es convertia en la primera víctima d’accident de trànsit a Nova York, Estats Units. Aquest moria quan en baixar d’un troleibús, era atropellat per un cotxe.

Des d’aleshores, més de vint milions de persones, han mort a causa d’accidents automobilístics en tot el mon. Només cal veure l’estadística d’Espanya. L’any 2006 van haver-hi un total de 2.630 accidents mortals, en aquests van morir 3.016 persones, 1.428 van patir ferides greus i 1.449 ferides lleus. Estadísticament hem d’estar contents, hi ha hagut un descens de 246 accidents respecte a l’any 2005, la qual cosa ha suposat 316 morts menys. Tot i aquestes dades, em sembla una veritable bestiesa.

Seguim amb els dummis

En arribar als anys 1930, el cotxe es va convertir en una part quotidiana de la nostra vida. Però amb ell, va arribar i augmentar escandalosament els accidents. Era del tot normal, més accidents per atropellament i més a causa de ferides produïdes per cotxes sense uns mínims de seguretat pels seus ocupants.

S’havia de fer alguna cosa, calia estadística sobre la sistemàtica del que succeïa al cos humà en cas d’impactes a altes velocitats. Per això, es va començar a fer proves amb animals anestesiats i amb cadàvers. Calia cercar solucions més efectives i menys macabres.

I és en la dècada dels quaranta quan neixen els dummis, (ninots de proves). Els militars comencen a utilitzar-los per realitzar proves amb els seients d’expulsió. Més d’un els va confondre amb extraterrestres, la seva aparença era del tot humana.

El 1956 la fàbrica d’automòbils General Motors, incorpora els dummis per provar els seus cotxes. Creen el “Sierra Sam” un ninot masculí de 90 Kg. De tota manera, el veritable pare d’aquesta abnegada dinastia, neix el 1971, l’Hybrid I, un model dissenyat per Alderson Research i Sierra Engineering, que podia ser reutilitzat en diverses proves.

Des del seu neixement han anat evolucionant de mica en mica: els ha afegit articulacions, sensors, mesuradors d’acceleració, fins arribar a l’Hybrid III que es va posar a la venda l’any 1977. Ara, poc a poc ha anat augmentant la família

Proves

L’Euro NCAP (European New car Assessment Programme) els prepara Quatre viatges molt especials per als seus dummis

Aquestes són les proves que, cada dia, han d’afrontar aquests pacients emprovadors.

Xocs frontals a 64 Km/h contra una barrera deformable (reprodueix un xoc contra un vehicle que circula en direcció contrària a 55 Km/h)

Impacte lateral llençat a una barrera deformable a 50 Km/h (el cop va directament al cap del maniquí)

Impactes posteriors (el cotxe en moviment col•lideix a 29 Km/h contra un pal)

Atropellaments a vianants a 25 Km/h

La família creix

En l’actualitat la família ha crescut : nadons, nens de tres anys, dones, embarassades i fins i tot animals són els que vetllen perquè els cotxes, els elements de seguretat activa i passiva, siguin cada cop més efectius i segurs, el que fa que nosaltres gaudim d’aquesta seguretat.

Dummis, gràcies.

Dummis, altrament anomenats dummy's o crash test dummy